Een bed perfect aangepast aan jouw lichaam en toch niet slapen?

Sommige mensen hebben slechts behoefte aan 4-6 uur slaap per nacht, terwijl andere behoefte hebben aan 8 uur. Dit is afhankelijk van persoon tot persoon en de fase van zijn leven. Kinderen hebben duidelijk meer slaap nodig dan volwassenen.  De eerste voorwaarde om goed te slapen is dat jouw bed aangepast is aan jou lichaam en slaapgewoonten. Toch zijn er mensen die, ondanks een goed bed, slecht slapen. Hierbij een aantal tips die hierbij kunnen helpen

Lucht
Zorg ervoor dat je slaapkamer verlucht is. Zorg er bovendien ook voor dat je slaapkamer niet te warm is. Algemeen wordt gesteld dat een temperatuur tussen 16 – 18 graden ideaal is om te slapen.  Verlucht dus voor het slapengaan de kamer of slaap met en raam open. Hierbij moet een afweging gemaakt worden tussen een goede verluchting en storende geluiden van buitenaf.

Elektronische toestellen
Vele mensen plaatsen hun GSM op hun nachttafeltje of hebben een TV-toestel of geluidsinstallatie standby staan. Elk van deze toestellen heeft een bepaalde straling en er zijn onderzoeken dat stralingen onze slaap negatief kunnen beïnvloeden.

Voeding
Algemeen is het best om twee uur voor het slapengaan niet meer te eten. Zeker geen voeding die veel suiker of cafeïne bevatten zoals cola of koffie. Dit is meest voorkomende fout die mensen maken. Probleem daarbij is dat onze hersens dezelfde type signalen geven bij honger en vermoeidheid. Dikwijls gaan mensen bij een avondje stappen nog een kleine snack eten, terwijl hun maag echter og goed gevuld is met andere (vloeibare) stoffen. Door extra te eten, zorgen we voor een verhoogde energiewaarde waardoor … we moeilijker komen om goed te slapen

Relaxatie
Sommigen kunnen bij wijze van spreken hun verstand afzetten, maar de meeste mensen blijven bezig met de laatst uitgevoerde activiteit. Direct van bureau naar bed gaan, is dan ook geen goed idee. TV kijken is zelfs voor vele mensen te actief – denk aan actiefilms waarbij de ene na de andere visuele prikkel door je hersens moeten verwerkt worden.  Gematigde inspanning kan ook zorgen voor relaxatie. Denken we daarbij aan het ontspannen gevoel na een douche na het sporten. Opgelet: na het sporten, zal ons lichaam ook het signaal geven dat we suikers moeten opnemen. Weersta aan deze verleiding en neem bijvoorbeeld een kamille thee die een relaxerend effect heeft

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *